Actie in Ecuador

29 september 2015 - Vilcabamba, Ecuador

Amazone

Jaguars, giftige slangen, wurgslangen, roze en grijze dolfijnen, anaconda's, acht soorten apen, boomkikkers in mooie kleuren en de meest exotische vogels hebben we allemaal niet gezien in de Amazone! Truth is, onze Amazone ervaring was een beetje een teleurstelling. Misschien hadden we ook wel te veel verwacht maar bij de Amazone denk je toch al snel aan het spotten van super coole beesten! Wij hebben een tripje van vier dagen gedaan maar we gingen totaal niet diep de jungle in. In die vier dagen hebben we veel in de kano gezeten en gewandeld om iets te spotten. Één van de activiteiten was piranha vissen en we hebben er 3 gevangen! Éen dag gingen we wat dieper de Amazone in en zagen we een  groep kapucijn aapjes, schildpadden, toekans, andere vogels en kaaimannen! De tocht terug was in het donker wat wel heel gaaf was. We schenen met de zaklampen naar de oevers en zagen overal oogjes van kaaimannen. Helaas was anaconda niet thuis, we hadden echt gehoopt om er een te zien. Wat we in overvloed hebben gezien: spinnen! Enorm grote tarantula's kwamen in het restaurant van de lodge zelfs van het plafond vallen terwijl we zaten te eten. We hoorden iets naast ons vallen, best wel hard, nooit gedacht dat je dat zo goed zou horen. Nog geen minuut later, tarantula nummer 2. Paar minuten later: een gigantische kikker (size: grapefruit!!!!) komt uit het plafond zetten en komt vlak naast ons neer. Dan voelt het wel echt alsof je in de jungle bent! :) We zijn niet echt bang voor spinnen maar dat was echt niet cool! Ook in onze hut zat het vol met enorme spinnen en vleermuizen.

De lodge had een super lieve kat: machete. Toen wij met één van de gidsen een wandeling gingen maken ging de kat mee de jungle in en was helemaal in zijn element. De tijger in hem kwam los en dat beest maakte toch geluiden! De hele weg liep hij brullen en schreeuwen! We hebben ons helemaal rot gelachen! Uiteindelijk hebben we best leuke dagen gehad, ondanks dat we niet veel hebben gespot.

Quilotoa loop

Na de Amazone zijn we naar Latacunga gegaan om te beginnen aan de Quilotoa loop. Dit is een route die langs verschillende dorpen in de Andes met ontzettend mooie wandelroutes. In Latacunga konden we de Cotopaxi vulkaan heel goed zien. Met de nieuwsberichten in je achterhoofd kijk je er toch wel met enige huivering naar, maar heel mooi om hem te zien! De tweede stop was Zumbahua waar we naar de zaterdagmarkt gingen. Veel inheemse mensen uit de bergen komen hier om van alles te kopen en verkopen wat een kleurrijk, chaotisch en divers plaatje geeft. We hadden gelezen dat er op de markt ook een grote cavia ruil/verkoop zou zijn maar dit was er nu helaas niet. In Zuid-Amerika zijn cavia's geen huisdieren maar worden ze gegeten of gebruikt om tegen elkaar te racen en dus voor het gokken. Next stop: Quilotoa. In Quilotoa gingen we naar een prachtig krater meer. Erg mooi en bijzonder! We verbleven in een super gezellig hostel van lokale mensen. Quilotoa ligt heel hoog in de Andes en het is er heel koud en er staat een keiharde wind! Op onze kamer hadden we een houtkacheltje en tijdens het avondeten (aan een lange tafel met 20 andere backpackers) kwam de vrouw des huizes de sleutels van de kamers halen en ging ze vast bij iedereen de kachel opstoken. Hoe cool is dat! Quilotoa was echt super. De volgende ochtend gingen we weer een dorp verder waar we een hele mooie hike gedaan hebben. Helaas misten we de bus en moesten we in het dorp blijven slapen. We verbleven weer bij lokale mensen waar we gezellig met de andere gasten aten.

Gekkigheid in baños

De volgende stop was het zomerse en avontuurlijke Baños. Hier kun je heel veel leuke en spannende dingen doen. Als eerste hebben we geschommeld boven de afgrond met uitzicht op bergen en vulkanen. Huh? Ja, het is een hele grote schommel aan een boomhut op het randje van een berg. Check de foto's, echt heel gaaf! De volgende dag gingen we raften. In Colombia hebben we dit ook gedaan maar dat was echt pussy raften, dit was the real deal! Super toffe dag gehad!

Na het raften liepen we door het dorp en zagen mensen van een brug swing-jumpen. Dit is een soort bungeejump alleen bounce je niet op en neer maar swing je heen en weer onder de brug door. We stonden eigenlijk alleen te kijken, maar voordat we het wisten stonden ze ons ook in het tuigje te hijsen. Het was echt cool! Helemaal omdat het zo'n spontane actie was!

Van Baños gingen we naar Cuenca, een leuke en mooie stad. Hier hebben we wat rondgekeken, koffietjes gedronken en gebruik gemaakt van happy hour... woehoe! :)

De laatse bestemming in Ecuador was Vilcabamba. Tja, wat moeten we zeggen.. je moet het een keer meemaken.. of niet...
Eerste indruk van het dorp: leuk, schattig, mooie omgeving. Eerste ontdekking van het dorp: creepy. Waar zijn de Ecuadorianen? Het dorp zit vol met Amerikanen. Types: verlopen cowboys, vrouwen met te veel plastische chirurgie en uiteraard *zucht* heel veel hippies. Alsof we in een soap stapten. Hilarisch! De meeste mensen die hier wonen zijn hier om te 'genezen' en schijnbaar is iedereen hier mega spiritueel en paranormaal begaafd. Oh ja, drugs is ook wel een factor. Daardoor zie je toch ook dingen? Het was echt lachen om hier te zijn en alles te aanschouwen.

We zijn de bergen in gegaan voor een wandeling en hebben een paardrijtocht gemaakt. Ja, ze zullen wel gedacht hebben: daar gaan de materialistische stijve harken met hun Northface outfits en camera in de aanslag. Maar wij hebben ons vermaakt! Het paardrijden was echt heel gaaf en de wandeling was onverwachts best spannend. Het pad was soms zo breed als onze voeten en we werden de berg zowat afgewaaid!

Na een reis van ruim 16 uur in acht verschillende bussen, tuktuks en taxi's kwamen we aan in Chachapoyas in Peru. Daar vertellen we de volgende keer alles over!

Simone en Maikel

1. Charlotte:
    29 september 2015
    Omg.. spinnen, spinnen, spinnen.... brrrrrrr

Maar verder heeeel gaaf!!!

Cxx
  2. Gerard:
    29 september 2015
    Schitterende foto's en filmpies en natuurlijk weer een mooi reisverhaal. Ook al voldoet de reis niet altijd aan jullie verwachtingen, de meeste mensen zouden willen meemaken wat jullie allemaal doen. Fijne reis verder.
  3. Daniëlle:
    29 september 2015
    Lieverds, wat een heerlijk verhaal weer en wat maken jullie een leuke dingen mee en zien weer van alles! geweldig om te lezen! zo kunnen we mooi een beetje met jullie meegenieten om tegelijkertijd ook heel blij te zijn dat wij in een 'wilde' tarantula vrij land wonen waar de tarantula's niet uit het plafond naar beneden vallen... ik ben zeer dankbaar. dikke kus en goede veilige en fantastische reis verder in Peru!
  4. Ineke:
    30 september 2015
    Wat een geweldig avontuur weer en wat een prachtige foto's. Dat jullie zoveel spannende dingen meemaken!! echt heel stoer. ( vooral dat lekker ouderwetse schommelen) Geniet maar lekker verder van jullie mooie reis.ayo
  5. Hannie:
    2 oktober 2015
    Prachtig om dit mee te maken in jullie verhaal,ik maak het helemaal mee,blijf genieten van al het gene wat op jullie pad komt.Dikke kus van ons.Wacht met spanning op de volgende verhalen.