De laatste stop: Thailand

5 juni 2016 - Bangkok, Thailand

Dit is hem dan, het laatste verhaal! We zullen hierin schrijven over onze vakantie in Thailand en een beetje terugblikken op de reis.

Het prachtige Thaise eiland Koh Tao is ons super goed bevallen. Zo goed dat we hier twee weken gebleven zijn! We hadden een erg fijn hotel met een flink zwembad, een kleine gym en direct aan het strand. Heerlijk dus! Normaal gesproken vervelen we ons binnen twee dagen tijdens een 'strandvakantie' maar daar hadden we nu totaal geen last van. Elke dag ergens lekker ontbijten, zwemmen, zonnen, sporten, lunchen, zwemmen, boekje lezen en weer lekker eten. Oh ja, we waren ook erg druk met beachtennissen! Het leuke aan de andere gasten van het hotel, was dat ze er nauwelijks waren. Echt heerlijk rustig. Schijnbaar heeft 11 maanden backpacken toch wel impact gehad want we hadden ook echt behoefte aan niks doen en rust. We waren wel van plan om te gaan duiken maar door relatief 'slecht' weer was het zicht onder water zo slecht dat we het de moeite en het geld niet waard vonden. Maikel was 1 juni jarig en dat hebben we gevierd met ons dagelijkse programma + Thaise massage + taart! Een leuke en relaxte dag. De twee weken vlogen voorbij en we hebben ontzettend genoten.

In 333 dagen bezochten we 16 landen, namen we 26 vluchten en mega veel bussen en treinen. Wat een reis! Van tropische oorden tot gletsjers. Van een afgelegen bestemming als Paaseiland tot een wereldstad als Hong-Kong. Hiken in de Andes, de Himalaya en de jungle. Walvissen spotten in Ecuador en met haaien duiken in Borneo. We hebben zo veel coole dingen gedaan en we hebben met veel verschillende culturen, mensen, landschappen en gewoontes kennisgemaakt. We krijgen vaak de vraag: wat is nu leuker? Azië of Zuid-Amerika? Op die vraag kunnen we gewoon geen antwoord geven omdat het zo ontzettend verschillend is. We hebben tijdens deze reis zoveel landen bezocht die zo ontzettend gaaf waren! We denken dan ook met veel plezier terug aan alle leuke dingen.

Spannende momenten waren er uiteraard ook. Aangevallen worden door een stier, aangevallen worden door een neushoorn, bungeejumpen, het beklimmen van een gletsjer midden in de nacht, een kapotte zuurstofslang tijdens een duik op 30m diepte, duiken met haaien en veel risicovolle busritten op smalle weggetjes in de bergen waren wel spannende momenten. Mooie momenten hebben we te veel om nu op te noemen.. Zelfs alle verhalen die we geschreven hebben zijn niet helemaal compleet!

Het is best bizar dat dit ons leven was elf maanden lang. Backpacken is vermoeiend maar daar krijg je zo ontzettend veel voor terug. Elke dag ervaar en leer je nieuwe dingen, ontmoet je mensen en kijk je je ogen uit. Dus tegen iedereen die niet op latere leeftijd wil zeggen 'had ik ook maar gereisd', zeggen wij: GA! De kans dat je als je oud bent zegt: 'had ik maar meer gewerkt' is behoorlijk klein.

And now comes the scary part.... naar Nederland...
Voor de eerste keer backpacken drie jaar geleden, verhuizen naar Curaçao en daarna nog eens elf maanden backpacken vonden we allemaal minder spannend dan om nu terug naar Nederland te gaan. Nu is het geen vakantie of bezoek maar is het de bedoeling dat we er ook blijven. Slik. Zweet. Zenuwachtig lachje. Natuurlijk hebben we op Curaçao en tijdens onze reis wel eens last van heimwee gehad maar nu we dan ook echt teruggaan voelt het toch niet helemaal oké.

We krijgen regelmatig de vraag: komen jullie eventjes naar Nederland en gaan jullie dan weer verder? We zouden heel graag willen maar we zoeken nog sponsors! ;-p Dus vind je onze reisverhalen zo leuk en wil je er nog veel meer? Doneer dan een leuk bedrag en wij gaan mooie ervaringen opdoen en verhalen schrijven! De bestemmingen zijn dan uiteraard bespreekbaar. :D

Onder het kopje 'kaart' van onze pagina kun je trouwens onze route precies zien! Onvoorstelbaar hoeveel kilometers we afgelegd hebben! We willen iedereen die onze blog gelezen heeft de afgelopen maanden bedanken voor het lezen en reageren. Hopelijk hebben we mensen een beetje geïnspireerd om meer van deze mooie wereld te gaan zien!

Liefs

1. Hanny en Gerard:
    5 juni 2016
    Deze reiservaring neemt niemand jullie meer af en het is misschien wel jullie langste reis geweest, maar ik weet zeker dat jullie nog meer van de wereld gaan zien. Wij zien uit naar jullie thuiskomst en wensen jullie een fijne terugreis. Liefs Pa en Ma
  2. Ineke:
    5 juni 2016
    Wat een mooie verhalen en wat een prachtige reis hebben jullie achter de rug.Dat was werkelijk voor ons een beetje meegenieten en meekijken door die mooie foto's die jullie gemaakt hebben.
    Erg leuk dat we konden "meereizen"
    Nu nog een veilige thuisreis, goede vlucht en tot snel
    liefs Ineke
  3. Peggy, Frans en Stijn:
    5 juni 2016
    We hebben enorm genoten van jullie fantastische reis en reisverhalen. Jullie zijn echte wereldreizigers, echt top!
    Welkom back zou ik zo zeggen .
    Groetjes van ons 3tjes
  4. Sandra:
    Dushi"s,

Wij hebben genoten van al jullie verhalen!!!!
    Deze ervaringen hebben jullie in the pocket. En neemt niemand jullie meer af.
    Nederland is inderdaad wennen... Maar gelukkig kunnen jullie nog genoeg mooie reisjes maken in de toekomst, wij gaan graag mee .

Wij kijken er naar uit om jullie weer te zien!!!hele goede reis terug..

Liefs en kusjes jullie Curaçao vriendjes

Bas en Sandra
  5. Sandra:
    5 juni 2016
    Ps wij kijken uit naar de foto's en filmpjes

Liefs Bad en Sandra
  6. Irene:
    Heel erg gaaf!
    Ik kan me voorstellen dat terug in NL zijn even heftig is.
    De Collums waren super goed en plezierig geschreven. Misschien wil een uitgeverij jullie sponsoren? :)
  7. Wil Lauwers:
    5 juni 2016
    Wow Maikel (en Simone natuurlijk)!
    Wat een avontuur! Toen je 3 jaar geleden vertrok, zei ik je al dat ik wel een beetje jaloers was. En na het lezen van jullie verhalen is dat alleen maar erger geworden. Je moet nooit spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, zegt men wel eens. Dat vind ik ook, maar ik heb wel spijt van iets dat ik niet heb gedaan; reizen. En dan bedoel ik niet 2 weekjes naar de zon, maar als achterlaten en de wereld zien. En dat is precies wat jullie hebben gedaan. Respect voor jullie lef, want het is toch wel een stap. Je baan, je huis, je zekere, veilige leventje verruilen voor het onbekende, het avontuur! Geweldig!

En nu? Wat gaan jullie doen als je weer in Nederland bent?
  8. Joriene en erik:
    5 juni 2016
    Bijna weer thuis na een ongelofelijk gaaf avontuur, we hebben genoten van jullie foto's en verhalen, met inderdaad reiskriebels hier als gevolg :-P
    en in nederland zal net als op reis niet elke dag even tof zijn, maar dat ja, c'est la vie. jullie zullen hier ook wel weer echt je draai vinden en in ieder geval een hoop gezelligheid! liefs erik en joriene
  9. Nicole:
    6 juni 2016
    Ontzettend gaaf! Al wij zijn als "achterblijvers" natuurlijk stiekem ook wel een beetje blij dat jullie weer terugkomen ;)

Hope to see you soon!
    X Nicole