Beautiful Nepal

18 maart 2016 - Pokhara, Nepal

O Nepal wat ben je toch leuk! Wat ben je chaotisch, extreem en openhartig! Wat ben je mooi en grappig. Bij aankomst op het vliegveld in Kathmandu waren we redelijk verbaasd over de chaos! Eerst drie balies langs om uiteindelijk de douane door te komen, bijna twee uur wachten bij de bagageband waar mensen deden alsof er goud op de band zou komen. Duwen, trekken, één grote puinhoop. Ondertussen rijden mensen elkaar aan met bagagekarretjes, hoor je schreeuwende mensen, huilende kinderen en is het druk! Mega druk! In een soort vage waas van 'wat is ons net overkomen?' lopen we 's avonds laat (eindelijk) het vliegveld uit waar we voor de tweede keer in een chaos terecht komen. Een heel welkomstcomité staat bij de uitgang. 'Jullie moeten in dit busje, nee kom mee in dat busje'. Gaan jullie trekkingen doen? Ja kijk naar die schoenen van die blanken! Ze gaan trekken. Waar? Met wie? Hebben jullie al een gids? Ik weet wel een gids. Eerste keer Nepal? Welk hotel gaan jullie heen? Wat gaan jullie morgen doen?' Pfffff uhm nee, ja, misschien, weet ik niet... wij konden alleen maar denken: laten we alsjeblieft naar het hostel gaan om te slapen!

De volgende ochtend stapten we het hostel uit en belandden we weer in choas, deze chaos heet Kathmandu! Een ontzettend gave maar intense stad. Overal mensen en brommers. Je kijkt je ogen uit naar alles wat er in de straat te zien en beleven is. Die dag hebben we veel gelopen om de stad en haar bezienswaardigheden te bekijken. Kathmandu is een ontzettend mooie stad met hele mooie pleintjes, straatjes, tempels, stupa's, restaurantjes en winkeltjes. De bekende gekleurde gebedsvlaggen hangen overal en het is eigenlijk één groot openluchtmuseum. Heel sneu om te zien hoeveel schade de aardbeving vorig jaar heeft aangericht en je ziet dat het land de grootste moeite heeft met de wederopbouw. Gelukkig zijn er veel projecten en vrijwilligersorganisaties die helpen. Maar ze zijn er nog lang niet.

Net buiten de stad ligt Swayambhunath, een hele oude grote tempel met de bijnaam: monkey tempel. Simone had er aanvankelijk niet veel zin in na het monkey forest drama in Ubud (Bali) maar het viel 100% mee! Er waren wel veel apen maar ze lieten ons met rust gelukkig. De tempel was erg mooi en had een waanzinnig uitzicht over Kathmandu kunnen verschaffen als er niet zo veel smog zou zijn geweest. Na een ochtend bij de tempel hebben we 's middags nog rondgelopen, souvenirs gekocht en hebben we heerlijk genoten van de rust in de Garden of Dreams. Een mooie ommuurde tuin waar het echt heerlijk rustig is. Zo'n plek heb je echt nodig in een stad als Kathmandu!

Rondom Kathmandu zijn verschillende kleinde dorpjes waar je het echte Nepalese leven kunt meemaken. We bezochten drie plekken: Boudhanath, Patan en Kirtipur. Boudhanat is de grootste stupa van Nepal en staat op de Unesco lijst. Het is de meest heilige tempel voor de Tibetaanse boeddhisten en er komen ontzettend veel mensen heen om te bidden en om de stupa te bewonderen. Op dit moment staat het helemaal in de steigers dus wij hebben niet kunnen zien hoe hij op z'n mooist is. Patan is een hele oude stad met een beschermde binnenstad vol prachtige gebouwen en tempels. We keken onze ogen uit en hebben ons hier een paar uur vermaakt. De laatste stop van die dag was Kirtipur, een middeleeuws typisch Nepalees dorp waar geen hond komt. Het was mooi om te zien maar echt heel dood.

Als je in Nepal bent dan ga je natuurlijk ook een trekking doen! Je kunt kiezen uit vele routes en trekkingen en wij kozen voor een trekking in het Annapurna gebergte. Om daar te trekken moesten we eerst naar de stad Pokhara om de vergunningen te regelen. Pokhara speelt goed in op de toeristen die hier komen: één hoofdstraat met 500 outdoor winkeltjes en minimarktjes waar je je powerfood kunt kopen. (Lees: Snickers en nootjes). Het ligt aan een mooi meer en het is echt een vrolijke plek. De highlights zijn: paragliden, de world peace pagoda en een waterval. Wij zijn alleen de pagoda gaan bekijken, de rest geloofden we wel.

De vergunningen waren snel geregeld en op 2 maart begon onze trektocht naar Annapurna Basecamp (ABC). We hebben tijdens onze trektocht een videodagboek bijgehouden en daar hebben we één leuke film van gemaakt. Je kunt hem bij 'video's' vinden! Het filmpje staat er in twee delen op en is erg leuk om te kijken om een beter beeld te krijgen van wat we gezien en gedaan hebben! Kijken dus! Er staat ook een leuke timelapse bij die we bij basecamp gemaakt hebben. De trekking was waanzinnig mooi en redelijk zwaar. Dat laatste lag grotendeels aan onszelf aangezien we een trekking van 10 dagen in 7 dagen hebben gedaan!

Na de trekking hebben we onze lichamen wat rust gegeven in Pokhara en daarna zijn we weer verder gegaan. Naast de bergen heeft Nepal nog een must-see: Chitwan National Park. Een mooi national park in het zuiden van Nepal waar je onder andere: tijgers, olifanten, neushoorns, krokodillen en de sloth beer kunt vinden. Wij deden in de ochtend een boottocht en wandeling door het park en in de middag een jeepsafari. We gingen 's ochtends met flink wat gidsen de bush in en wij dachten nog: waarom zo veel?! Het is nu paringstijd waardoor de niet al te vriendelijke neushoorns en wilde olifanten extra agressief zijn. Uuuh ok, fijn, top. Maar wel extra kans om veel dieren te zien. We zagen dan ook twee soorten krokodillen, verschillende herten, vogels, wilde zwijnen en een neushoorn! Wow wat zijn ze groot en indrukwekkend! Na de lunch gingen we met een jeep terug de bush in op zoek naar neushoorns! We hebben een neushoorn van wel heeeeeel dichtbij gezien! Ze sprong namelijk ineens uit de bosjes en viel de jeep aan! Je schrikt je rot! Boze neushoorns maken het geluid van een enthousiaste mopshond. Alleen wegen ze zo'n 2000 kilo en zijn ze niet zo lief! Ze probeerde de zijkant te rammen en toen we 'snel' wegreden rende ze nog een heel stuk achter ons aan! Maar zo dichtbij dat we haar konden aanraken! Je verwacht het niet maar ze rennen echt snel! Dat was dus wel even schrikken. Ze viel de jeep aan omdat ze een baby bij zich had. Neushoorns met een baby wil je echt niet tegenkomen! Surviving a bull attack (Peru), check. Surviving a rhino attack, check. Achteraf is het wel lachen maar op dat moment zeker niet!

In Nepal zijn veel kleine dorpjes waar het leuk is om even rond te kijken. Zo zijn wij naar Bandipur geweest, een mini dorpje met traditionele huizen. Lumbini, de geboorteplaats van Boeddha. En als laatst naar Tansen, een dorp van niks maar wel met een mooi uitzicht over de vallei. Bij Lumbini ligt een enorm tempelcomplex met tempels van verschillende landen. Omdat dit dé plek van de geboorte van Boeddha zou zijn, is het een belangrijke religieuze plek waar heel veel mensen komen. Wij vonden het echt heel mooi en leuk om te zien! Een aanrader!

Soms is de taalbarrière best een ding in Nepal. In Kathmandu zijn ontzettend veel duiven dus Simone vroeg aan een gids: "whats with all the pigeons?" Antwoord van de gids: "they are birds". Of tijdens de trekking kwamen we iemand tegen die ons blijkbaar heel snel vond lopen. Hij zei: "you are like a horse". Waarop wij zeiden: "nou bedankt", maar met overduidelijke sarcastische toon. Hij helemaal blij: "you are very welcome". Zo kom je soms in grappige situaties omdat je elkaar net niet helemaal lekker verstaat.

We hebben echt genoten van Nepal. Een land zonder McDonalds, Starbucks en al te veel Westerse invloeden. Een land met prachtige bergen, mooie national parken en een geweldige cultuur. De mensen zijn super aardig en gastvrij en er zijn zoveel plekken waar we even stil van werden! Oh, en het eten is heel erg lekker! Het waren echt top weken! Bekijk vooral ook de nieuwe foto's en video's!

Maandag vliegen we naar Hong Kong waar een special guest op ons wacht.... En nee, niet dezelfde special guest van het filmpje. :-)

Liefs van ons

1. Charlotte:
    Super gaaf!!
  2. Hannie:
    18 maart 2016
    Wat een prachtige belevenis,mooie foto's en ik heb weer genoten van jullie verslag
  3. Hanny en Gerard:
    18 maart 2016
    Wat een super gave belevenis ( wel eng hoor) en wat een vreselijke trappen, ik zie ze al voor me :-)))
    Met de video's is het gaaf om te zien hoe jullie dat beleven, geweldig.
    Weer heerlijk genoten van jullie blog!!!!!
    Dikke knuffelkus
  4. Shelley:
    18 maart 2016
    Leuk verhaal weer! En hele mooie foto's! Wat doen jullie toch een hoop trekkings, poeh haha! Ik was een paar landen geleden al afgehaakt als ik met jullie had meegereisd ;p. Zag nu pas dat jullie ook allemaal video's hebben gemaakt, die ga ik nog bekijken. Enjoy! xx
  5. Daniëlle:
    18 maart 2016
    Lieverds! Wat een GEWELDIG videodagboek hebben jullie gemaakt! Een bikkels zijn jullie.. serieus! Maar geweldig om zo echt een kijkje te nemen in de dagelijkse inspanningen van zo'n trekking! Echt geweldig en wat een prachtige fantastische uitzichten hebben jullie gehad! Isolde was met name gecharmeerd van alle watervallen! (lees stroompjes haha) slim gedaan van die zonsopkomst hahaha! Slimmerds... en wat een heerlijk leuk uitgebreid verslag hebben jullie weer gemaakt. Heerlijk te lezen dat jullie zo genieten van nepal en alles wat dit land te bieden heeft! Ik kijk uit naar het volgende verslag en misschien wel weet zo'n videodagboek (big please smile) hahaha! Hou van jullie en we missen jullie heel erg, maar ga nog heeerlijk genieten van de nect stop; Hong Kong!
  6. Joriene en erik:
    20 maart 2016
    heerlijk land he! ik herken heel veel echt superleuk! Zo zonde dat er zoveel vernietigd is met de aardbeving..hopelijk komt het land er toch bovenop.
    mooi verhaal weer! liefs erik en joriene
  7. Jasper:
    26 april 2016
    Mooi geschreven. Ik ben nog nooit in Nepal geweest, maar misschien wordt het toch eens tijd.