Scooteren in Laos

8 mei 2016 - Yangon, Myanmar

Wil je naar een super chill warm land met leuke stadjes, authentieke dorpjes, mooie natuur, lieve mensen, lekker eten en een hele goede sfeer? Ga naar Laos! Binnen vijf minuten waren wij verkocht. Vroeg in de ochtend uit China vertrokken met onze winterjassen aan, 's middags stonden we in de 40 graden in de hoofdstad van Laos: Vientiane. We hebben nog nooit zo'n chille, rustige, kleine hoofdstad gezien. Vanwege het verleden zie je veel Franse architectuur, Franse bakkers en leuke koffietentjes. Het centrum bestaat uit twee straten en een soort boulevard langs de Mekong waar elke avond markt is. De stad is prima te verkennen met de fiets die je voor een euro per dag kunt huren. Wij hebben twee dagen in Vientiane rondgelopen, gefietst, tempels bezocht, heerlijke stokbroodjes gegeten en genoten van ijskoude 'beerlao's' en fruitshakes. Bij een hoofdstad denk je al snel aan heel veel verkeer, chaos, drukte en gehaast. In Vientiane heb je dit dus allemaal niet. Heerlijk!

Een 'stad' (wederom klein en heel rustig) die je zeker niet mag overslaan is Luang Prabang. De nachtbus erheen was wel ruk. Geen andere woorden voor. De rit duurde ruim 11 uur maar het was 11 uur geslinger door de bergen waardoor er lekker veel mensen in de bus gingen kotsen. Echt genieten dus. Wat ook grappig is, de bus bestaat uit een soort stapelbedden van ongeveer 1,10 meter breed en 1,80 lang waar je met z'n vieren in moet: twee boven, twee beneden. Als je dus alleen reist lig je dus wel erg knus en gezellig met een wildvreemde in het erg krappe bedje. :)

Luang Prabang is heel mooi en rustig. De straten zijn schattig met mooie gebouwtjes en veel kleurrijke bloemen en planten. Het centrum is klein waardoor we de hoogtepunten van de stad in één dag konden bekijken. We beklommen de Phu Si berg om een mooi uitzicht op de stad te hebben, bekeken een tempel en liepen op ons gemak een rondje door de stad. Alles heel rustig want de hitte was echt niet leuk meer! Tussen de middag liep er ook niemand op straat. Iedereen gaat naar binnen om de ergste hitte te skippen. Op onze tweede dag huurden we een scooter en reden we naar de Tat Kuang Si watervallen die op een uurtje rijden van de stad liggen. Een hele mooie plek waar je in natuurlijke zwembaden kunt afkoelen. Dat was wel even genieten!

Vanaf Luang Prabang zijn we voor een dagje teruggegaan naar Vientiane om daar ons visum voor Myanmar aan te vragen. We moesten een paar uur wachten op het visum dus om de tijd te doden trakteerden we onszelf op een dagje sportschool! Heerlijk getraind, massage gekregen en in het zwembad gelegen. De volgende dag kwamen we aan in Thakek, een dorp in het midden van Laos. Vanaf hier hebben we de Thakek loop gedaan op de scooter. Drie dagen scooteren over het platteland, door de bergen en door kleine dorpjes. Wat is Laos toch mooi! In het gebied waar we reden zijn veel grotten te vinden waarvan we er een aantal bezocht hebben. By far de coolste grot waar we ooit in zijn geweest is de Konglor grot. Dit is een gigantische grot waar je zeven kilometer lang in het donker doorheen vaart. Ze hebben één klein gedeelte verlicht en daar loop je dan een stukje tussen mooie stalagmieten en stalactieten. Voor de rest zit je in het donker met je zaklamp! Erg cool en ongelooflijk hoog en groot. We hadden de laatste boot en hadden de grot dus helemaal voor ons alleen! Dit maakte het extra leuk. We hebben weer een videodagboek van onze scooter loop gemaakt dus kijk vooral het filmpje!

Na de geweldige tocht zijn we naar Pakse gegaan om vanaf daar nog een scootertocht te doen. Deze was twee dagen rijden en een stuk minder leuk. We reden over het Bolaven plateau waar veel watervallen te zien zijn. Er zaten hele mooie watervallen tussen maar er stonden er ook veel bijna droog. Daarnaast zou het Bolaven plateau heel groen en bosrijk zijn, wij zagen ze vooral de boel omhakken. Dat was jammer. Gelukkig was er wel een prachtige natuurlijke bron en hebben we mooie watervallen gezien waardoor het uiteindelijk toch een leuke trip was.

En toen zat onze tijd in Laos er weer op. We hebben twee weken ontzettend genoten van dit lieve, mooie en chille land. Echt een aanrader! Op dag 300 van onze reis, vier mei, namen we de nachtbus naar Bangkok waar we de volgende dag om 05:00 uur aankwamen. Om 06:00 uur stonden we met onze backpacks op Khao San Road. Iedereen die in Bangkok is geweest weet dat Khao San Road niet chique is, helemaal niet om 06:00 uur! Wij dronken rustig een koffietje terwijl de hoertjes en ladyboys nog wat geld van dronken jongens probeerden af te troggelen, dronken mensen slingerend hun hostel probeerden terug te vinden en diehards nog steeds aan het bieren waren. Wat een contrast met Laos! En wat zien mensen er toch shit uit na een nacht vol drugs en drank. Wij hadden onze ochtend pret/ entertainment gehad en zochten verkoeling bij de Starbucks om vervolgens die middag naar Myanmar te vliegen.

De volgende keer dus alles over onze tijd in Myanmar!
Vergeet niet de foto's van Laos en ons videodagboek van de scooter trip te kijken! We hebben ook nog een leuke timelapse van Hong Kong toegevoegd!

1. Hanny en Gerard:
    8 mei 2016
    Schitterend, dat je na zoveel rondreizen telkens weer verbaast kunt staan van zoveel moois als dat er te zien is op de wereld. Hopelijk kan Myanmar jullie ook weer verrassen.
    Liefs Hanny en Gerard
  2. Joriene en erik:
    9 mei 2016
    fijn om te lezen dat jullie weer volop genieten! heel anders dan een uithoek in china zo te zien! maar hier begint het zonnetje ook te schijnen! gelukkig kunnen we nu echt zeggen tot snel! liefs erik en joriene