Borneo's wildlife

25 februari 2016 - Kathmandu, Nepal

Regen, regen en nog meer regen was ons verfrissende welkom op Borneo. Maar meteen was het duidelijk: we zijn weer in Maleisië. Vriendelijke mensen en heerlijk eten! We kwamen aan in Kota Kinabalu, wie kent het niet. Nee niemand kent het! Het is de hoofdstad van de provincie Sabah en verder niet zo boeiend. De eerste avond werden we weer aangestaard bij lokale eettentjes en maakten giebelende meisjes selfies met ons. De volgende dag regende het non-stop dus hebben we vooral zitten internetten bij de Starbucks. In Kota Kinabalu is verder niet heel veel te beleven maar net uit de kust liggen wel een aantal leuke eilandjes waar je met de boot heen kunt. Toen het eindelijk een dag niet regende zijn we met de boot naar een eiland gegaan en hebben we lekker op het strand gelegen. Heerlijk!

De volgende bestemming was Sandakan. Na een busrit van zeven uur kwamen we aan in het plaatsje aan de andere kant van Sabah. We vonden al snel een super chill hostel en we hebben 's avonds lekker bij het haventje gegeten. Na een nachtje slapen gingen we naar het Sepilok Orang Oetang Rehabilitation Centre! Dé plek om Orang Oetangs van dichtbij in het semi-wild te zien. Wij hebben echt geluk gehad want er waren een aantal Orang Oetangs die zo dichtbij kwamen dat we ze aan konden raken. (Niet gedaan natuurlijk). Vervolgens gingen ze pal voor onze neus spelen en elkaar uit de bomen trekken. Super grappig! Het zijn echt net harige mensjes. Als je ze zo rechtop ziet staan dan lijken het net oude kleine mannetjes. Check vooral de foto's en video's van onze dag in het park. Erg leuk. Op het moment dat we richting de uitgang gingen deed een Orang Oetang nog even een one-man show door te poseren, een regenjas te jatten en er mee te spelen en vervolgens kreeg hij ook nog een mobiele telefoon te pakken. :)

Borneo is het enige land ter wereld waar de neusaap in het wild leeft. Om een glimp van de apen op te kunnen vangen gingen we 13 februari voor drie dagen naar de jungle. We zaten in een (voor ons) luxe resort met een schattig huisje in de jungle. We zijn meerdere keren met de boot de rivier op gegaan om wildlife te spotten. We zagen de neusapen, veel soorten vogels en twee Orang Oetangs! Zo hoort het, vrij in de natuur! Daar werden we wel blij van. Ook deden we een nachtwandeling die natuurlijk weer nergens op sloeg. Altijd als je zo'n jungle tour doet ga je een nachtwandeling doen. Ze verkopen dat als iets heel cools en spannends maar in werkelijkheid loop je altijd tot je enkels in de blubber, steken de muggen je helemaal lek en zie je drie spinnen. Oh, en net als in de Amazone in Ecuador zagen we nu ook weer de huiskat door de bosjes rennen hahahaha. Maar we hebben dus wel lekker veel aapies gespot dus het was een geslaagd tripje.

Vanuit de jungle gingen we meteen door naar Samporna. Daar ga je heen om te duiken! Een uur varen uit de kust ligt Sipadan, een eiland dat als ware een pilaar is. Rondom het eiland kun je dus muurduiken doen. Aan de ene kant gaat de muur ruim 600m naar beneden, aan de andere kant ruim 2000m. Omdat het één van de mooiste duikplekken ter wereld is, is het speciaal gebied en moet je permits regelen om erheen te kunnen. Op internet lazen we dat je minimaal een maand van te voren moest boeken, wij kwamen om 16:00 uur aan en konden de volgende dag weg! Nice! In totaal hebben we zes duiken gedaan. Drie bij het eiland Sibuan, drie bij het eiland Sipadan. Best pittig om drie duiken op een dag te doen maar het waren aardige stukken varen dus dan kun je maar beter zo veel mogelijk duiken doen. De duiken waren erg gaaf. We zagen heel veel soorten vissen, schildpadden en de laatste duiken waren ook nog eens tussen de haaien! Ook zijn we een grot in gegaan op 24 meter diepte. Het was een hele aparte ervaring om in een donkere grot te duiken.

Een paar dagen na het duiken vlogen we naar Kuching, een stad aan de andere kant van Maleisië op Borneo. We hadden grote plannen voor deze stad en omgeving! Veel te zien en te doen. Helaas voor ons heeft het dagen aan één stuk door geregend. Het kwam echt met bakken uit de lucht vallen dus hetgeen dat we het meest gezien hebben in Kuching is een televisieserie. Voor de afwisseling zijn we ook nog even naar de bioscoop gegaan, waren we er ook even uit hahahaha.
Toen we drie jaar geleden in Maleisië waren hadden we al gehoord dat je in Maleisië de grootste bloem ter wereld kunt vinden. (Ongeveer 75cm). Toen hadden we de bloem niet gezien maar nu wel! Na heel wat uren in de bus kwamen we aan bij een national park waar op dat moment twee bloemen bloeiden. De bloemen bloeien 25x per jaar ongeveer vijf dagen dus je moet een beetje geluk hebben wil je er op het goede moment zijn. Wij hadden voor ons gevoel dubbel geluk: we zagen de bloemen én het was zowaar die dag een paar uur droog!

24 februari vlogen we naar Kathmandu in Nepal. We hebben de regen ingewisseld voor kou! De komende 3,5 weken gaan we genieten van dit prachtige land. We hebben hele leuke plannen voor de komende tijd dus dat de volgende keer!

Liefs

1. Joriene en erik:
    26 februari 2016
    aahh mooi verhaal weer, toch anders dan de apenheul ;-P
  2. Yvonne Dijkhuizen:
    26 februari 2016
    Wat heerlijk wat jullie allemaal aan het doen zijn . En wat gaaf dat jullie nu in Kathmandu zijn. Mooie oude gebouwen, met pikante voorstellingen, hihi. Ik hoop dat er nog wat van over is,na de aardbeving. Pas heel goed op je spullen, want het pikken is daar ook toegeslagen, helaas. Geniet er nog van , want er is daar genoeg te zien. Veel liefs van ons xxxx
  3. Hannie:
    28 februari 2016
    Wat een geweldig verhaal en wat is Bali mooi,ben er ook geweest.Wens jullie heel veel goeds en geniet van het nieuwe wat jullie gaan ontdekkenLiefs van Hannie en Ton