Bali life

12 februari 2016 - Sandakan, Maleisië

Hi!
Na 40 uur vliegen/reizen, een bliksembezoek aan Nederland en nog eens 20 uur vliegen/reizen kwamen we 18 januari (kapot) aan op Bali! Hier stond onze lieve vriendin, en oude buuf uit Amersfoort, ons op te wachten! We hadden elkaar al bijna drie jaar niet gezien dus het was heerlijk om weer samen te zijn! We verbleven lekker bij Marieke in Sanur. Ze woont bij een hele lieve Balinese familie op het 'terrein' dus we konden hierdoor echt ervaren hoe een Balinees gezin leeft. Vader maakt messen en gereedschap (naast zijn twee andere banen bij een parking en op de sawa) en mama zorgt voor de kinders, het huis en oma. Daarnaast maakt en verkoopt ze kroepoek. Volgens traditie zorgt ook de vrouw voor de drie maal daagse offers. Je kunt je dus voorstellen dat deze mensen echt heel druk zijn!  Drukte of niet, altijd vrolijk, vriendelijk en met een glimlach. Vooral toen we ons best deden om in het Balinees gedag te zeggen kon er hard gelachen worden. Dagen lang hahahah.

We konden van de heerlijke kookkunsten van moeders genieten toen we met z'n allen gingen eten om elkaar een beetje te leren kennen. Balinese sambal, vis van de barbeque, gestoomde vis en nog veel meer lekkers. Heerlijk! Op Bali hebben ze heel veel ceremonies waarbij de mensen traditionele kleding dragen. Het leek iedereen wel leuk om ons die kleding een keer aan te trekken dus we hebben ons een middagje 'verkleed' en super leuke foto's gemaakt. De mensen op Bali zijn erg trots op hun tradities en cultuur en vinden het leuk als je daar meer van wilt weten. Zo'n verkleedpartij was dus niet alleen voor ons leuk!

Wat hebben we op Bali gedaan verder? Heeeeel veel bijgekletst! Met z'n drietjes lekker gegeten, gedronken, Sanur bekeken en twee dagen gaan touren. Op de tour dagen hebben we hele mooie tempels gezien, een koffie plantage en konden we genieten van het mooie landschap van Bali. Wat een groen eiland! De tempels waren allemaal heel verschillend en hadden allemaal mooie en bijzondere dingen.

Wij zijn met z'n tweeën ook nog wat dagen weg geweest. Eerste uitstapje was naar Ubud, hippie town. Hippies is misschien niet het goede woord, meer super zen- organic- yoga-chickies town. Zoiets. O ja, ze hadden ook nog een blik Chinezen opengetrokken! Anyway, Ubud zelf is wel leuk. Overal leuke winkeltjes, eettentjes en vooral veel organic en healthy eten en drinken. Lekker dus! Het dorp is omringd door rijstvelden, dat was erg mooi. We bezochten ook nog wat tempels en andere highlights van Ubud. Wat je ook veel ziet in Ubud zijn spa's. Simone liet Maikel een dag achter en heeft heerlijk genoten van een hele dag vol massages en andere behandlingen in een spa. Heerlijk! We hebben in Ubud ook een kookcursus gedaan. We kunnen nu heerlijke indonesische gerechten maken dus dat gaan we zeker in Nederland op wat mensen testen. ;p

We zijn ook nog naar een klein eilandje geweest: Nusa Lembongan. Vanaf Sanur was het een half uurtje met de boot en toen we aankwamen hadden we binnen korte tijd onze overnachtingen en duiken geboekt! We hebben twee duiken gedaan en die waren fantstisch! Nog nooit hebben we zoveel mooi koraal gezien. Overal zagen we alle soorten, kleuren en formaten. De dag erna huurden we een scooter en hebben we het eiland rond gescooterd. Via een brug konden we ook nog naar een ander eilandje: Nusa Ceningan. Het voelde wel weer oud en vetrouwd om in Azië rond te scooteren! Je kan op een dag toch lekker veel zien.

Terug in Sanur moest er eerst verder bijgekletst worden! Daarna hebben we nog twee duiken gedaan in het noorden van Bali. Vlak voor de kust ligt een cargo schip van 120 meter lang die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Japanners beschoten werd. Een Nederlands schip heeft toen het schip naar de kust gesleept waardoor er niemand dood ging. Helden ;p Het schip lag al flink wat jaren op het strand en was al helemaal kaalgeplukt tot er een vulkaanuitbarsting was en de lava stroom hem de zee in duwde. Het is vrij uniek dat een schip van dit formaat zo dichtbij de kust ligt en zo ondiep! Coole shit dus. Bij het schip zwommen ontzettend veel coole vissen. Heel veel soorten hadden we nog nooit gezien en helemaal niet in die hoeveelheden. Een deel van het schip lag op 30 meter diepte waardoor we er tijdens de eerste duik niet heen konden. (Simone mocht met haar licentie maar tot 18m). Om toch dat gedeelte te kunnen zien heeft ze de tweede duik als 'cursus duik' gedaan en haar licentie voor duiken naar 30m gehaald. Hoera! We hadden dus heel veel coole vissen, een wrakduik en een licentie erbij! Super dagje!

Bali was echt even genieten en ontspannen. De temperatuur was natuurlijk heerlijk na de kou in het zuiden van Chili en het land echt compleet anders. Het was zo fijn om Marieke weer te zien na drie jaar! We hebben kunnen zien en meemaken hoe zij leeft en haar ding doet op Bali. We hebben weer gelachen totdat de tranen over onze wangen rolden. We hebben weer genoten van wijntjes aan de keukentafel, thee met speculaasjes en van elkaars verhalen en ervaringen.

Inmiddels zijn we op Borneo. Toen we drie jaar geleden in Maleisië waren zeiden we al: we willen ooit naar het gedeelte van Maleisië op Borneo, daar zijn we nu dus. Borneo is het op drie na grootste eiland ter wereld en het eiland is 'verdeeld' onder: Maleisië, Indonesië en Brunei. We gaan waarschijnlijk de aankomende weken alleen in het Maleisische gedeelte doorbrengen. Dat dus de volgende keer!

Liefs

1. Charlotte:
    13 februari 2016
    Mooi mooi mooi!!! Ik meld me aan als vrijwilliger voor jullie kookkunsten haha xx
  2. Daniëlle:
    13 februari 2016
    Heerlijk om te lezen en de foto's te zien, het plezier spat er vanaf! Fijn fijn fijn dat jullie zo enorm genieten! En wat enorm gaaf simoon dat je gewoon tot 30 m diep mag duiken!! Tsjeetje! Dat had je 5 jaar geleden ook nooit gedacht of gedurfd! Stoer hoor! Goed te horen dat Azië weer helemaal aan de verwachtingen voldoet! Ga er maar weer heerlijk van genieten bij de aapies op borneo! Heel veel dikke kussen en liefs van ons!
  3. Hanny en Gerard:
    14 februari 2016
    Overleven, beleven en afzien, maar na alles wat jullie al gedaan en gezien hebben is het fantastisch dat jullie elke keer weer enthousiast kunnen zijn. De ene keer is het de natuur, de andere keer is het de cultuur en deze keer is het ook culinair. Onze keuken staan dan ook open voor het uitproberen van jullie kookkunst. !!! We houden van jullie !!!
  4. Joriene en erik:
    16 februari 2016
    wat zal ik nog eens zeggen.. klinkt goed allemaal! geniet!