Studeren en hiken

11 augustus 2015 - San Gil, Colombia

Hola amigos!

Het is hoog tijd voor een update! Het laatste verhaal eindigde met de nachtbus naar Medellin. Medellin vonden we een hele leuke stad met een geweldige ligging. De stad is gebouwd in een dal en deels op de bergen. Erg mooi! In Medellin hebben we 9 dagen Spaanse les gevolgd. We kregen iedere ochtend privéles bij een leuk café. Na de lessen moest er natuurlijk huiswerk gedaan worden maar gelukkig hadden we ook nog tijd om de stad te bekijken. Zo zijn we naar een museum geweest, naar het uitkijkpunt van de stad, bekeken we de mooiste gebouwen en pleinen en zijn we naar een natuurpark (Parque Arví) geweest. De wijk waar we zaten staat bekend om de vele restaurants en barretjes, 's avonds dus lekker veel keuze qua eten etc. Medellin noemen ze ook wel de stad van de lente, heerlijke temperaturen dus!

In Medellin verbleven we in een guesthouse dat net een week open was. Wij waren de eerste gasten en we hadden het guesthouse 5 dagen lang voor ons alleen! Niet heel sociaal maar het was super chill! :) Na de 5 chille dagen arriveerden de zuiphippies, het was gedaan met de rust hahahah.

De dag dat we geen les meer hadden (inmiddels al 2 augustus) gingen we naar La Piedra del Peñol bij het dorpje Guatapé. La Piedra is een enorm hoge rots waar je na het beklimmen van de ruim 750 treden bovenop kan genieten van een geweldig uitzicht. Na het mooie uitzicht zijn we naar het dorpje Guatapé gegaan met de tuk-tuk (ja die heb je hier blijkbaar ook). Op zich een grappig dorpje. Heel kleurrijk en het ziet er gezellig uit!

De dag er op reisden we af naar Manizales, een stad in de koffie zone. De stad ligt ook heel dichtbij Parque Nacional Natural Los Nevados waar je hele mooie trekkingen kunt doen. We boekten een 3 daagse trekking samen met Lies, een Belgische die we in de bus naar Manizales leerden kennen. Voordat we aan de trekking begonnen hadden we eerst nog 1 dag in Manizales zelf om de highlights te zien.

Op 5 augustus werden we om 05:00 opgehaald om naar Los Nevados te gaan. We hadden de winterkleding al aan gedaan want het beloofde een koude trekking te worden aangezien we ons op ruim 4 km hoogte zouden bevinden. Na 2 uur rijden kwamen we aan bij een boerderij in de bergen waar we ontbeten. Daarna nog een tijd gereden tot we aankwamen op ons startpunt op 3930 meter hoogte. We hadden al zware rugtassen aangezien je flink wat water mee moet nemen maar we kregen ook nog wat eten voor 3 dagen en een slaapzak om mee te zeulen. Maar we mochten niet klagen want onze (vrouwelijke!!!!) gids had nog een veel zwaardere tas met nog meer eten, drinken en een tent!

Anyway, we begonnen te lopen en het was vanaf het begin al super mooi. WDe foto's zeggen veel meer dan onze woorden dus bekijk vooral de foto's! De eerste nacht was vreselijk koud in een tent zonder matje o.i.d. op 3950 m hoogte. 'S nachts was het tegen het vriespunt dus we waren ijs en ijskoud aangezien we dus op een zeiltje op het gras lagen. De volgende dag liepen we weer heel wat uren tot we aankwamen bij een boerderij waar we die nacht gingen slapen in (thank god) stapelbedden. We hebben in de middag heerlijk in het zonnetje gezeten op de boerderij. Echt genieten!

De derde dag lopen was ruim een kilometer dalen. We zagen ook duidelijk het verschil in hoogte aan de bloemen en planten die we tegenkwamen.

Om 3 uur kwamen we aan bij El Cedral waar we opgehaald werden door de eigenaar van de touroperator. Hij was erg benieuwd hoe we het hadden gehad aangezien dit de eerste trekking op deze manier was. Daarnaast was het voor hem en zijn vrouw een dagje uit! Op de terugweg gingen we dan ook verschillende dorpjes langs. In het ene dorpje moesten er worsten gehaald worden, een dorp verder moesten er ijsjes gehaald worden. :) Wat later dan verwacht kwamen we terug in Manizales waar we met Lies naar de Termales Tierra Viva gingen. Na 3 dagen lopen met zware tassen en niet douchen was het heerlijk om in het hete water te ontspannen. Het water wordt opgewarmd door de vulkanen in Los Nevados en is erg zuur! Note to self: volgende keer zilveren sieraden af, die zijn nu zwart :(

Na de zware tocht en een warm bad sliepen we heerlijk! De volgende dag pakten we de bus naar Salento, een leuk dorp ten zuiden van Manizales. Hier zagen we de vele koffie plantages en de hoge wax palmen waar de regio bekend om staat. Salento is super toeristisch maar de sfeer was erg goed.

Na anderhalve dag Salento pakten we de nachtbus naar Bogota om vanaf daar meteen de volgende bus naar San Gil in te rollen. We hadden weer eens een helse nachtbus, dit keer met kapotte stoelen, kakkerlakken en een pis geur! We waren verreweg de langste personen in de hele bus maar ze vonden het een strak plan om ons in het verdomhoekje zonder beenruimte te zetten! Top! De bus naar San Gil was gelukkig veel beter!

Zoveel uren en een gebroken nacht in de bus is enorm vermoeiend dus we gaan nu even een beetje rustig aan doen voordat we weer van alles gaan beleven! San Gil staat bekend als de perfecte plek voor extreme sporten namelijk (spannend muziekje) thum thum thuuum...... to be continued..... :)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joriene en erik:
    12 augustus 2015
    Jeej weer genoten van jullie verhaal! supermooie tocht gemaakt zeg! aardig wat kilometertjes gemaakt :-)
    weten jullie al welke extreme sporten jullie gaan doen? bungeejumpen etc?
    we wachten met spanning af!
    heel veel liefs erik en joriene
  2. Daniëlle:
    12 augustus 2015
    Hi lieverds! Wat een heerlijk verhaal weer en wat een belevenissen weer. Het ziet er op de foto's werkelijk waar fantastisch uit! En die trap in die rots, hahahaha! Killing... jullie zien er goed en gelukkig uit, heerlijk aan het genieten als ik het zo zie! En nu op naar de (nog) meer extreme sporten! Ben benieuwd! Dikke kus en liefs
  3. Hanny:
    14 augustus 2015
    750 treden!!!!!!!
    Klein klusje na in China te zijn geweest.
    Maar wat een heerlijk verhaal en wat moeten/willen jullie er toch allemaal voor doen, super!!
    En mooie foto's weer.
    Zie nu al uit naar het volgende verhaal.
    Dikke kus
  4. Jennifer:
    17 augustus 2015
    Heeee dushi's con'ta??
    Ik heb nu ook alweer een nieuwe vakantie bestemming erbij.
    En zoals je weet ben ik al dol op Colombia/Cartegena, en wordt nu alleen maar nog enthousiaster om er weer heen te gaan.
    Optimaal genieten, lieffies. Lijkt goed te lukken. Heerlijk jullie verhalen. Big hug.