De verloren stad is gevonden

21 juli 2015 - Cartagena, Colombia

Hi allemaal,

We zijn alweer een tijdje onderweg dus het is tijd voor het eerste verhaal. Zoals jullie weten zijn we dus in Colombia. We zijn begonnen in Santa Marta, van daaruit hebben we een jungle trekking naar de 'verloren stad' gedaan. Het was 2 1/2 dag lopen (en dus ook weer 2 1/2 terug) naar de oude ruïnes die diep in de jungle verborgen liggen. Aangezien het geen strak plan is om in Colombia alleen de jungle in te gaan hebben we een georganiseerde trip gedaan. Met een leuke groep mensen van onze leeftijd gingen we met gids en kok op zondagochtend op stap. Eerst een stuk met de auto de bergen in, daarna begon het lopen/hiken!

De verloren stad heet de verloren stad omdat het een paar honderd jaar verborgen is gebleven. En de naam verkoopt goed, aldus onze gids. :) Het is rond het jaar 600 gebouwd door de Tayrona Indianen maar pas in 1970 gevonden door een lokale boer. Tot het jaar 1650 was de stad bewoond, de Tayrona bevolking is rond dat jaar gevlucht uit angst voor de Spanjaarden die de stad overigens nooit gevonden hebben.

De omgeving was prachtig! Hoog in de bergen en in de jungle! Adembenemende uitzichten en landschappen. Helaas hadden we de eerste dag de laatste 2 uur van de hike keiharde regen en onweer waardoor het laatste stuk bergafwaarts een grote modder glijbaan was. Net voor het donker kwamen we in het eerste kamp aan waar we konden douchen en wat droge kleren aan konden trekken.

De dagen erna was het veel hiken en genieten van de geweldige omgeving. Sommige stukken waren echt ziekelijk zwaar doordat het erg stijl werd. Daarnaast werkte de hitte en de hoge luchtvochtigheid ook niet mee! Het was leuk om rivieren over te steken, verhalen te horen over de natuur en de verschillende minority groepen die in de bergen wonen. Tussendoor konden we af en toe zwemmen in rivieren en bij watervallen om lekker af te koelen. We zijn veel coca, marihuana, koffie en cacao plantages tegengekomen.

Helaas geen grote coole beesten gezien maar wel 3 slangen en hele grote spinnen en andere insecten! De verloren stad zelf is erg mooi! Van de huizen is niks meer over helaas.

Op de 5e dag hoefden we nog maar een paar uurtjes te lopen gelukkig. We waren redelijk kapot! In de middag hebben ze ons afgezet bij Tayrona National Park. Dit is een groot gebied met jungle en prachtige stranden. Na een uurtje lopen vonden we een slaapplaats (hangmatten) op één van de vele campings in het park. De jungle was erg mooi, de stranden waren mooi (al zijn we natuurlijk wel verwend met de mooie stranden op Curaçao) en je kon er leuk hiken. Wat we alleen niet verwacht hadden was dat het echt een grote hippie club was daar. Overal vage hippies die een beetje zaten te blowen.. We hebben ons uiteraard wel goed vermaakt aangezien we veel lol hebben met 2 Denen waarmee we sindsdien optrekken. We hebben in het park wel aapjes gezien en een agouti, een vaag knaagdier dat stampt! (Zie foto hahaha)

Na een dagje chillen in Tayrona zijn we terug naar Santa Marta gegaan en hebben we de volgende dag de bus naar Cartagena gepakt.

En daar zijn we nu! Een mooie stad met veel schattige huisjes, straatjes en mooie gebouwen en kerken. Op veel muren en gebouwen is ook mooie graffiti te zien. Vooral de oude binnenstad is erg mooi. We hebben over de stadsmuren gelopen om alles goed te kunnen bekijken.

We zijn zondag gaan stappen in Club Havana waar we heerlijk hebben gedanst en vooral hebben gekeken naar Colombianen die helemaal uit hun dak gingen op de dansvloer. Leuk om te zien!

We hebben de super toerist uitgehangen in Cartagena, uitgerust met plattegrond, camera en Lonely Planet. :) We wilden hier eigenlijk een cursus Spaans gaan doen maar dat gaan we doorschuiven naar een andere stad.

Vanavond pakken we de nachtbus naar Medellin. Dat was het voor nu! Binnenkort meer!