Argentinië, Paaseiland en een wicked roadtrip

25 december 2015 - Puerto Varas, Chili

Hoi allemaal!

Feliz Navidad!
Pffff de tijd gaat zo snel! Sinds het vorige verhaal hebben we weer heel wat gedaan en meegemaakt. Na een paar leuke dagen in Valparaiso hebben we een vierdaags uitstapje naar Argentinië gedaan. Waarom? Omdat het kan, plus ze hebben goede wijn en steak! Daar gingen we voor. Om precies te zijn gingen we een paar dagen naar Mendoza, dé plek voor het bezoeken van wijngaarden. De eerste dag in Mendoza hebben we door de stad gefietst, heerlijk geluncht met een dikke steak en zijn we naar het (gigantische) stadspark geweest. De dag erna zijn we naar Maipú gegaan (zuiden van Mendoza) waar we samen met een andere Nederlandse jongen een fietstour langs wijngaarden hebben gedaan. Een super leuke dag! We zijn meerdere wijngaarden langsgegaan en hebben heerlijk genoten van rondleidingen en proeverijen. Het gebied is prachtig dus het was geen straf om op het fietsje te gaan. Al met al toch een 30 km gefietst!

Na Mendoza gingen we voor één nachtje naar Santiago (hoofdstad van Chili). We sliepen thuis bij Bob, een aardige man die we in Mendoza hadden leren kennen en had aangeboden om bij hem te logeren. Super aardig en relaxed voor ons! We brachten, nadat Bob klaar was met werken, onze spullen naar zijn huis en gingen 's avonds met hem nog even naar een winkelcentrum om een cadeautje te kopen voor zijn vrouw die jarig was. Na heel wat rondrijden door de stad, auto's wisselen, oma's naar huis brengen en zijn vrouw ophalen gingen we om 23:15 nog uit eten! Beetje ongemakkelijk om met het hele gezin uit eten te gaan! A) het was de verjaardag van zijn vrouw. B) we kennen dat hele gezin eigenlijk niet. C) we hadden ons niet voorbereid op een etentje dus we zagen er niet uit. D) de vrouw en dochter spraken onverstaanbaar Chileens Spaans waardoor een gezellig gesprek lastig werd. E) om heel eerlijk te zijn hadden we écht een douche nodig! Maar goed, super lief en gastvrij dat we mee werden genomen dus dat is erg leuk.

En toen was het zo ver! 3 december vlogen we naar Paaseiland! Een hele grote droom die ging uitkomen. Na een super chille vlucht van ongeveer 6,5 uur landden we 's nachts op Rapa Nui! Zoals gehoopt werden we ontvangen met bloemenkransen. Woehoe! Na een heel kort ritje met de auto kwamen we aan bij ons hostel en zijn we meteen gaan slapen. De volgende dag zijn we door het dorpje gaan lopen en hebben we informatie verzameld over wat we allemaal konden gaan doen. Het dorp zag er super schattig uit met allemaal kleine eettentjes, winkeltjes en minimarkten. De mensen waren vrolijk en vriendelijk en er hing overal een super chille sfeer.
De dagen er na zijn we het eiland gaan verkennen. We zijn naar een grote krater gelopen, een oud ceremonieel dorp, hebben een tour gedaan langs de meeste Moais (de beelden) en zijn met de scooter het hele eiland rondgegaan. Door de tour, het museum en alle informatieborden op het eiland zijn we super veel te weten gekomen over de geschiedenis van het eiland en de bevolking. We zullen jullie er niet mee vermoeien maar voor ons was het enorm interessant.

Eén van de ochtenden zijn we om 06:00 gaan rijden om de zonsopkomst te zien op één van de mooiste plekken van het eiland. Helaas was er super veel bewolking maar het was alsnog erg bijzonder. Toen de zon helemaal op was stapten we weer op de scooter om terug te rijden naar het hostel. En toen kwam de regen. En nog meer regen! Helemaal doorweekt kwamen we aan! Die middag zijn we gaan duiken. Er ligt een Moai op 20 meter diepte, die wilden we natuurlijk zien! De duik was geweldig. Erg helder water, goed zicht en niet te koud. Naast het beeld zagen we een schildpad, heel veel zee-egels en een mooie murene. De week op Paaseiland vloog voorbij! Het was echt een geweldige week waarin we het hele eiland hebben kunnen bewonderen. Het was alles wat we ervan haddden verwacht dus dat is echt super.

Op 11 december waren we weer terug in Santiago. Onze eerste missie in de stad: kampeerspullen kopen. Het heeft ons een hele dag gekost maar we hebben zo goed als alle spulletjes om te gaan kamperen in Patagonië over een paar weekjes. De dag erna hebben we een stadswandeling gedaan met dezelfde organisatie waarmee we een stadswandeling in Valparaiso hadden gedaan. In Santiago viel de wandeling wel wat tegen helaas. Heel veel hebben we niet gezien. Santiago is wel een leuke stad. De zomer is hier net begonnen dus het is heerlijk weer, de mensen zijn vrolijk en er is veel te doen en te zien.

14 december begon ons 'wicked' avontuur met een campervan. Via de organisatie 'wicked campers' hadden we een hippie camper busje gehuurd voor tien dagen. We moesten het busje ophalen in Santiago en afleveren in Puerto Varas, ruim 1500 km zuidelijker. Tien dagen complete vrijheid! In Chili mag je overal 'wild' kamperen dus we hebben op mooie plekken geslapen. Het gebied waar we doorheen reden heet het 'lake district', een gebied vol met mooie meren, national parken en vulkanen. We hebben veel mooie parken bezocht waar we lekker rondgereden en gewandeld hebben. Ook hebben we veel leuke dorpjes bezocht die rondom de meren liggen. In de camper hadden we een 'bed' en achterin een mini keukentje waar we elke dag weer een maaltijd wisten te maken. Om te kunnen 'koken' moest de achterklep open en konden we ons gasstelletje neerzetten en gebruiken. We hebben heel wat rare blikken gehad van mensen die ons achter de auto eitjes hebben zien bakken. We reden gewoon langs een tankstation als we een warme douche nodig hadden en eventueel wifi, voor de rest waren we alleen maar lekker in de natuur. Heerlijk.

In het zuiden van Chili is heel veel Duits. In de 19e eeuw was Chili bang dat de bevolking in het zuiden zou uitsterven dus besloot de regering über veel Duitsers te importeren. Resultaat: de huisjes zien er super Duits uit, er wonen heel veel Duitse Chilenen en je kunt overal Duitse küchen (taart) eten en andere lekkere dingen krijgen. Af en toe wel gek om te zien, het zuiden ziet er zo anders uit dan het midden en noorden! Anyway, we hebben op prachtige plekken geslapen: aan een meer, aan de voet van een vulkaan, op het strand, in het bos en helaas ook twee keer bij het tankstation hahahah. Voordeel was wel dat we wc's, wifi en een warme douche hadden. 23 december moesten we het busje weer inleveren. In die tien dagen hebben we ruim 3000 km gereden!

De camper had aan de ene kant een grote tekening van Jimmy Hendrix en aan de andere kant een grote tekening van The Doors. Erg opvallend natuurlijk maar we hadden ook meteen een soort 'reputatie'. We hebben een paar keer drugs aangeboden gekregen en vaak werden er gebaren naar ons gemaakt van blowen. Super grappig.

Nu zijn we in Puerto Varas, een leuk dorpje aan één van de mooie meren. Vanavond vliegen ruim 1500km verder naar het zuiden, naar Punta Arenas. Daar gaan onze laatste drie weken van onze reis door Zuid-Amerika in.

Net als bij het vorige verhaal: we hebben twee nieuwe fotoalbums toegevoegd!
Fijne feestdagen allemaal! Enjoy!

Simone en Maikel

1. Bert & Wilma:
    25 december 2015
    Simone & Maikel,
    Was weer een prachtige belevenis zo te lezen.
    Geniet met volle teugen van de 3 weken Zuid Amerika die jullie nog in het vooruitzicht hebben.
    Vanuit een regenachtig Curaçao in iedergeval fijne feestdagen en een goed en gezond 2016 gewenst.
    Bert, Wilma en Dominique
  2. Frank Hermans:
    25 december 2015
    Bon Pasku,

jullie hebben weer gouden herinneringen verzameld. Hou dat je leven lang vast.

Stay safe
  3. Charlotte:
    Super gaaf!! X
  4. Joriene en erik:
    26 december 2015
    supermaf al die duitse huisjes! en wel enorm veel beelden zeg, ik dacht altijd dat het er een paar waren maar het zijn er superveel!
    fijn dat de droom is uitgekomen :-)
    ga nog maar even genieten en dan zien we jullie snel weer! liefs erik en joriene
  5. Irene:
    26 december 2015
    WoW Paaseiland!!! Komen jullie over 3 weken weer naar Nederland dan?