The Gringo trail

6 november 2015 - La Paz, Bolivia

Daar was hij dan! 14 oktober konden we dan eindelijk onze amigo Duncan van het vliegveld in Lima halen! Er moest natuurlijk behoorlijk bijgepraat worden dus de eerste avond hebben we lekker gegeten, gechillt in het kattenpark in Lima en op het dakterras van het hostel nog een biertje gedronken. De volgende dag zijn we de stad gaan verkennen. Lima is eigenlijk niet zo heel boeiend. Dus we hebben vooral koffie gedronken om nog meer te kunnen bijkletsen. Next stop van de gringo trail: Paracas. Vanuit Paracas hebben we twee tours gedaan. In de ochtend gingen we met de boot naar Islas Balletas. Dit zijn eilandjes met duizenden vogels, zeeleeuwen en een paar pinguïns. Bijzonder om zoveel dieren bij elkaar te zien. En we hadden nog nooit pinguïns in het wild gezien dus dat was wel heel cool. In de middag gingen we naar Paracas National Reserve, een mooie woestijn. Het mooiste was het rode strand, nog nooit zoiets gezien! Er zijn maar drie rode stranden ter wereld dus dat kunnen we mooi afvinken. :)

De volgende dag gingen we naar Huaca-'fucking'-china, oftewel Huacachina. Er hing in het dorp een heel groot bord met de eerste naam dus dat was wel grappig. Dorp is misschien niet het juiste woord, het bestaat namelijk uit 1 straat rondom een echte oase! Er wonen 115 mensen en de reden om hierheen te komen is zandboarden. (En het zien van de oase). Rondom de oase liggen fantastische duinen waar je met buggies doorheen kan crossen en kan zandboaden (snowboarden op zand). Zo gezegd zo gedaan. Super cool was het! Doordat we onze voeten niet konden vastmaken aan het board konden we alleen op onze buik naar beneden maar dat was ook heel gaaf! Na een middagje zandhappen en racen hadden we een nachtbus naar Arequipa.

Arequipa vonden we echt een leuke en gezellige stad! Lekker rondgelopen, gegeten, gedronken en veel gezien. Vanaf Arequipa wilden we naar de beroemde Canyon del Colca. Deze Canyon is ongeveer twee keer zo diep als de Grand Canyon in Amerika en er zijn veel Condors te spotten! We wilden niet met een tour maar zelf een hike doen. De eigenaar van ons hostel had een idee: ga met een toeristenbus mee maar betaal alleen voor het vervoer. We hadden dus vervoer naar en van het dorpje Cabanaconde en konden in de tussentijd doen wat we wilden. Op 21 oktober om 03:00 in de nacht werden we opgehaald en stapten we in een stink busje vol met Amerikanen die net uit de kroeg en shoarma zaak kwamen rollen. We gingen echt stuk van de stank! Na vier uur rijden kwamen we aan bij het uitkijkpunt waar de condors te zien zijn. Al snel zagen we grote condors en ze kwamen redelijk dichtbij.

Aangekomen in Cabanaconde ging de stinkparade naar Sangalle, waar alle toeristen heen gaan. Wij gingen met z'n drietjes naar Llahuar. De hike was erg mooi. De omgeving was prachtig! We zouden in Llahuar gaan slapen en dan de volgende ochtend hetzelfde stuk weer terug gaan. Het eerste uur was makkelijk, daarna ging het heel steil naar beneden! We probeerden te  berekenen hoe lang we er over zouden doen om terug te gaan en dat was aardig ontmoedigend. Het hele stuk dat we naar beneden liepen was al heel zwaar, laat staan weer omhoog! Na een paar uur lopen kwamen we aan bij een autoweg waar we één auto tegenkwamen. Omdat we het niet zagen zitten om ruim zeven uur midden in de nacht terug te moeten lopen (we moesten de volgende dag om 09:00 uur in Cabanaconde zijn voor de bus terug) besloten we te liften. Hadden we nooit eerder gedaan! We mochten meerijden met twee mannen die voor de overheid de afwateringssystemen in de bergen aan het controleren waren. We konden met ze mee maar ze gingen eerst naar het dorp Tapay, het meest afgelegen dorp in de regio. We waren allang blij een lift te hebben dus we zijn praktisch de hele middag met de mannen door het hele gebied gereden. Zo zie je nog eens wat! Achteraf gezien was het maar goed dat we die auto hadden aangehouden, de hele dag hebben we geen één andere auto gezien. Eind van de middag waren we terug in Cabanaconde. We zochten een hostel, gingen wat eten en drinken en lagen voor 20:00 uur al te slapen!

De volgende dag gingen we super uitgerust terug naar Arequipa. Omdat we in de bus zaten met mensen die wel een georganiseerde tour deden kregen we allerlei informatie en stopten we bij verschillende punten om foto's etc te maken! We reden door mooie gebieden en zagen super veel Alpaca's!!!! :) We stopten ook op het hoogste punt van het national park op 4910 meter hoogte. Vanaf hier konden we heel mooi de bergen en vulkanen zien.
Die avond zouden we de nachtbus naar Cuzco nemen maar die was geannuleerd vanwege demonstraties in Cuzco. Dus nog maar een nachtje en dag in Arequipa doorgebracht!

Op 24 oktober kwamen we aan in Cuzco. We vonden redelijk snel een hostel met een geweldig uitzicht over de stad. Het enige nadeel is dat het flinke trappen waren naar het hostel en door de hoogte ben je dan best snel buiten adem! Die middag hebben we onze Salkantay trekking geboekt en zijn we de stad gaan verkennen. Van heel Peru is Cuzco echt de mooiste stad! Je kunt er heerlijk rondlopen door smalle oude straatjes en er zijn veel mooie pleinen en kerken. De dag erna zijn we naar Pisac geweest, een dorpje in de Sacred Valley. We waren er op zondag, de dag waarop de markt het grootst is. Na een heerlijke lunch zijn we souvenirs gaan inslaan op de markt. We hebben daarna een koffietje gedronken bij de oudste en grootste oven van de regio. De oven komt uit 1830 en de mensen bakken er nog steeds empanada's in! Er was ook een soort mini kasteeltje waar allemaal cavia's in zaten. Het zag er schattig uit maar we weten allemaal waar de cavia's eindigen. Op een bord.

26 oktober was het zo ver: de Salkantay trekking! Vijf dagen lopen met als eindbestemming Machu Picchu. De eerste dag was easy, vier uurtjes lopen. We hadden een hele leuke groep en gids, dat scheelt zo veel! Na een heerlijke lunch gingen we vanaf het kamp de bergen in om naar een mooi meer te gaan. De klim was best pittig maar het uitzicht was fantastisch. Dag twee zou het zwaarst worden. We moesten ruim 22 km lopen in ongeveer 9 uur tijd en we gingen een bergpas over. Toen we wakker werden zei de gids vrolijk: er is een flink pak sneeuw gevallen vannacht op de pas! Uuuuh wat? We moeten echt door de sneeuw? We dachten alleen de besneeuwde toppen van de Salkantay te zien! Voor 07:00 uur gingen we in de regen op pad richting de pas op 4650m hoogte. Regen ging al snel over in sneeuw en we hadden 0,0 uitzicht. Wit! Alles was wit! En dan vier uur omhoog moeten lopen! Op de bergpas aangekomen waren we blij dat het klimgedeelte er op zat! Vanaf daar was het nog vijf uur naar beneden. Er kwamen weer wat stukjes groen tevoorschijn en de sneeuw ging weer over in regen... Aan het eind van de middag kwamen we doorweekt aan in kamp twee. Dag drie was compleet anders. We liepen door een cloud forest vol met bloemen en planten. We liepen alleen de ochtend, in de middag gingen we naar de hotsprings! Even lekker al dat zweet er af weken. Helaas voor ons en de rest van de mensen zat het er vol met kleine steekvliegjes dus tijdens het omkleden en het bad in en uit stappen werden we helemaal lek gestoken. Niet cool.
Dag vier begon goed: we hoefden niet te lopen! In de ochtend gingen we ziplinen. Erg gaaf! Alleen s' middags hebben we een paar uur gelopen naar Aguas Calientes, oftewel Machu Picchu dorp! Vanaf hier gingen we de volgende dag naar Machu Picchu. Om half vijf in de ochtend stonden we al bij de bushalte en iets voor zessen stonden we bij de ingang. En toen kwam de regen. En nog meer regen. En wolken. En mist... Aangekomen bij 'het' punt om Machu Picchu te zien zagen wij niks.. ja wolken... Balen!
De gids gaf nog een tour door MP en daarna namen we afscheid. Wij zijn met z'n drietjes in totaal 7,5 uur door MP gaan lopen. We wilden alles zien en de route die we in de ochtend in de regen hadden gedaan, deden we toen het eindelijk droog was begin van de middag nog eens over. We hebben een paar mooie foto's kunnen maken gelukkig! Terug in Aguas Calientes stapten we eind van de middag op de trein en gingen we terug naar Cuzco. De Salkantay trekking (incl Machu Picchu) was echt geweldig! Zo veel verschillende landschappen en indrukken! Machu Picchu is echt een  must see als je in Peru bent en als je er geweest bent snap je helemaal waarom! We hebben al met al in vijf dagen bijna 100km gelopen/gehiked dus toen we in Cuzco waren hadden we pijnlijke voeten en waren we gesloopt! Op het dakterras hebben we wel nog een drankje gedaan omdat het Duncans laatste avond was. De volgende dag hebben we hem naar het vliegveld gebracht en zat de gringo trail er op! In 2,5 week hebben we zo ontzettend veel gedaan en gezien. Het was echt fantastsisch om dit met z'n drieën mee te maken!

Wij hebben die avond een poging gedaan om cavia te eten. Als je hier bent dan moet je het een keer proberen vonden wij. Nooit meer! Wat is dat smerig! Alleen al hoe het geserveerd werd was al misselijkmakend. Volgende dag gingen we naar Puna bij het Titicacameer. Hier hebben we een dagtripje gedaan naar de drijvende rieteilandjes en het eiland Taquile. Vooral de rieteilandjes waren super toeristisch maar heel bijzonder om te zien. Ongelooflijk dat mensen zo kunnen leven. Taquile leek wel mediterraans. Heel mooi, rustig en schattig.
Dat was het voor nu, een te lang verhaal maar het waren ook bizar drukke weken!

Next: Bolivia!

Simone & Maikel

1. Charlotte:
    Popjes!

Super gaaf allemaal weer zeg! Ben blij dat jullie het zo naar je zin hebben! Have fun!

xx
  2. Joriene en erik:
    Hallooo luitjes!

Ik heb het gevoel dat ik in herhaling treed, maar weer gaaf verhaal en erg mooie foto's! Jullie hebben vast al een paar duizend foto's gemaakt inmiddels? :-P bizar land wel hoor, sneeuw, woestijn, zeeleeuwen, condors het kan niet op! Blijf genieten! liefs joriene
  3. Duncan:
    Mooi verhaal jongens!!! Was zeker een goede tijd :D
  4. Ton Corbee:
    7 november 2015
    weer heel veel ervaringen beleefd, super , en geniet ervan

Gr Hannie en Ton
  5. Hannie:
    7 november 2015
    Ik heb genoten van jullie verhaal en avontuur,geweldig ik beleef het helemaal,kijk uit naar de volgende belevenis.De machu Pisccu heeft mijn hart gestolen,heb nog een LP met muziek van de Machu picchu wn dat is heel mooi,wees voorzichtig en geniet van jullie mooie reis.
  6. Bart 'El Barto' Apeldoorn:
    8 november 2015
    Hallo lieve avontuurlijke vriendjes!

Wat een prachtig verhaal weer om te lezen, en super mooie foto's er bij. Jullie zijn gewoon op Machu Pichu geweest!!!! Echt te gek, ik ben fucking jaloers ;). Jullie worden hier nog steeds erg gemist, maar ik vind het echt prachtig om jullie geweldige reisverhalen te lezen en te zien hoeveel plezier jullie hebben. Ik kan al niet wachten tot het volgende verhaal. Geniet van de rest van zuid amerika en ik spreek jullie hopelijk weer snel!

Dikke knuffel en kus
    Bart
  7. Daniëlle:
    11 november 2015
    Hi Lieverds! leuk leuk leuk! heerlijk om met zo'n uitgebreid verslag een beetje met jullie mee te kunnen genieten. Jullie moeten intussen wel in TOP vorm zijn, dat kan haast niet anders. Heerlijk om te lezen en ga er nog heeeerlijk van genieten samen! dikke kussen en knuffels!